Confederación Argentina de Futsal

REGLAS: MODIFICACIONES Y ACLARACIONES

En el ultimo congreso la CAFS aprobó diferentes modificaciones en las reglas de juego.

0

En el Congreso de este año 2019, la Confederación Argentina de Fútbol de Salón continuó con la aprobación de las modificaciones y aclaraciones que ya previamente se modificaron desde la Asociación Mundial de Futsal. Debajo dejamos dichas modificaciones.

 

ACTUALIZACIONES UNIFICACIONES Y ACLARACIONES

REGLA No. 1

LA SUPERFICIE DE JUEGO

MARCACIÓN.

  • Se marcará obligatoriamente líneas de 30 cm. perpendiculares a la línea de meta en el sitio exacto donde se ubican los postes de los arcos, siempre hacia afuera.
  • Los tramos de la línea de meta comprendidos entre los postes de los arcos se denominan LINEAS DE GOL.
  • PUNTO DE TIRO DE CASTIGO, NO DOBLE PENAL
  • ZONA DE SUSTITUCIONES: tendrá una dimensión de cuatro (4) metros a partir de la zona libre.
  • SEGURIDAD:
  • Zona perimetral libre de obstáculos: mínimo un (1) metro a lo largo de las líneas laterales, dos (2) metros por las líneas finales, y cinco (5) metros de altura las superficies de juego que tengan techo.
  • Portones que abran hacia afuera, sin candados ni trabas; avisos de salida de emergencia
  • personal paramédico, camillas y servicio de ambulancia, lugares adecuados para la prensa.

 

REGLA No. 2

EL BALÓN

MAYORES DE 16 AÑOS: MASCULINO Y FEMENINO.

CIRCUNFERENCIA: 60-62 cms.

PESO: 430-450 gramos.

CALIBRACIÓN: 9 libras.

CONDICION AERODINAMICA: lanzado desde una altura de 2 metros, el primer rebote no debe exceder los 30 centímetros; y el segundo rebote no más de 10 de centímetros.

DE 13 A 16 AÑOS. MASCULINO Y FEMENINO

CIRCUNFERENCIA: 60-62 cms.

PESO: 400-430 gramos.

CONDICION AERODINAMICA: lanzado desde una altura de 2 metros, el primer rebote no debe exceder los 30 centímetros y el segundo rebote no más de 10 de centímetros.

MENORES DE 12 AÑOS

CIRCUNFERENCIA: 53-55 cms.

PESO: 320-350 gramos.

CONDICION AERODINAMICA: lanzado desde una altura de 2 metros, el primer rebote no debe exceder 30 centímetros; y el segundo rebote no más de 10 de centímetros.

 

REGLA No. 3

NUMERO DE JUGADORES

MAXIMO: doce (12) jugadores

MINIMO: siete (7) jugadores presentes y en condiciones de jugar.

No se podrá empezar el partido sin que los equipos presenten cinco (5) jugadores titulares y dos (2) suplentes

Se podrá continuar un partido hasta con cuatro jugadores.

CUERPO TECNICO: director técnico, asistente técnico, preparador físico, médico y kinesiólogo. El delegado NO puede permanecer en el banco de suplentes.

EL PORTERO: SI PUEDE EJECUTAR TIROS LIBRES EN SU MEDIO CAMPO

 

REGLA No. 4

UNIFORME DE LOS PARTICIPANTES

Se podrá utilizar camisetas térmicas debajo de la casaca de juego; éstas deben ser del color principal de la misma y no es obligatorio que la usen todos los jugadores. Si la utiliza más de un jugador deben ser del igual color.

  • NUMERACIÓN: es obligatorio usar el número en la parte delantera de la casaca y en los pantalones.
  • PRESENTACION: Los jugadores pueden utilizar las casacas de juego por encima de la pantaloneta, a partir de que el juego se dé por iniciado.

Si se presentara sangrado en algún jugador éste deberá ser asistido inmediatamente; en caso de que vuelva a participar en el juego se verificará que en su indumentaria no haya manchas de sangre. 

SE PERMITIRA EL USO DE CALZADOS DEPORTIVOS DE DIFERENTE COLOR SIEMPRE QUE SEAN DEL MISMO MODELO.

EL PORTERO PODRA UTILIZAR PANTALON LARGO POR ENCIMA DE LA PANTALONETA (SHORT) Y LAS MEDIAS, ÉSTE NO PODRA TENER BOLSILLOS NI CIERRES.

 

REGLA No. 5

SUSTITUCION DE JUGADORES

No se permitirá el cambio posicional o sustitución del portero en caso de incurrir en un tiro penal o TIRO CASTIGO, salvo lesión grave confirmada por el árbitro y comprobada por el médico.

Si el jugador sustituido es el capitán, el sustituto deberá ingresar ya con otro brazalete.

 

REGLA No. 6

TIEMPO DE JUEGO

El director técnico que retrase el inicio del partido, prolongue el tiempo de descanso entre periodos de juego diez (10) minutos o demore más del tiempo estipulado para dar instrucciones a sus jugadores un (1) minuto será amonestado. (TARJETA AMARILLA)

 

REGLA No. 7

INICIO Y REANUDACIÓN DE JUEGO

  • En caso de que el árbitro realice un balón al piso, éste se debe hacerse en el sitio más cercano a donde se encontraba el balón al momento de la suspensión del juego.
  • Si uno de los jugadores manifiesta su intención de entregar el balón y no lo hace; se repite el procedimiento y se amonesta al infractor por considerarse conducta antideportiva.
  • En todas las reanudaciones, el cronometro se pondrá en marcha cuando el árbitro autorice con el sonido del silbato, a excepción de un tiro castigo o de pena máxima, en cuyo caso se accionará cuando haya doble jugada (Rebote en el portero o en uno de los postes)

El saque inicial se efectuará con un pase al compañero; esta acción debe completarse dentro del círculo central.

 

REGLA No. 8

EL GOL

No es válido el gol marcado en ataque o defensa cuando el balón es lanzado con las manos desde un lateral de esquina o saque de meta, ni aun siendo tocado por el portero contrario o el portero compañero del ejecutor ubicado DENTRO DE SU AREA.

SI ES TOCADO POR EL PORTERO FUERA DE SU AREA EL GOL SE CONSIDERA VALIDO.

Si en la celebración de un gol cualquier jugador se quitara la camisa, deberá ser amonestado inmediatamente.

 

Regla No. 9

INFRACCIONES 

9.- Tocar, desviar, sostener o impulsar el balón con la mano o con el brazo INTENCIONALMENTE, incluyendo al portero fuera de su área.

ACLARACION: Toda mano intencional se sanciona con tiro libre y tarjeta amarilla. Si es mano NO intencional, pero se saca ventaja de la misma se sanciona con tiro libre, pero NO SE MUESTRA LA TARJETA AMARILLA.

Si es mano no intencional y no saca ninguna ventaja de la misma NO SE SANCIONA.

  • Se considera agresión cuando un jugador o integrante del cuerpo técnico arroje un objeto impactando o no al adversario o el balón (ver circunstancias de juego).

 FALTAS TECNICAS:

  1. EL PORTERO QUE TENGA EL BALON DENTRO O FUERA DE SU AREA; DISPONDRA DE CINCO (5) SEGUNDOS PARA DESPRENDERSE DEL MISMO.

EL PORTERO NO PODRÁ RECIBIR EL BALON DOS VECES CONSECUTIVAMENTE CUANDO ESTE PROVENGA DEL PASE DE UN COMPAÑERO (DE FORMA INTENCIONAL, NO DE REBOTE O RECHAZO). Esta prohibición cesa cuando el balón sea tocado por un jugador rival o esté fuera de juego y no por el hecho de que el balón pase al campo contrario.

AUTOHABILITACION:

Si el portero domina el balón con la cabeza, el pecho o el abdomen, puede utilizar las manos; si el balón no ha caído al piso, si renuncia a esta posibilidad y deja que el balón caiga al suelo, deberá jugar obligatoriamente con los pies.

Ser reiterativo en transgredir las reglas de juego, ya sean estas personales o técnicas; es causal de amonestación y se mostrará obligatoriamente la tarjeta amarilla; tal como lo dictan estas Reglas.

 

REGLA No. 9

SANCIONES DISCIPLINARIAS

Faltas sancionables con una amonestación.

UN JUGADOR SERA AMONESTADO OBLIGATORIAMENTE Y SE EXHIBIRA TARJETA AMARILLA, SI COMETE UNA DE LAS SIGUIENTES FALTAS:

  1. A) INFRINGIR PERSISTENTEMENTE LAS REGLAS DE JUEGO

DISPOSICIONES REGLAMENTARIAS.

  1. Cuando cualquier integrante del banco de suplentes, del cuerpo técnico o del público impida la concreción de un gol, los árbitros deberán determinar tiro libre penal y la expulsión del capitán, así como la del infractor.

DECISIONES:

A.- Si el juego se interrumpiera a causa de una sanción disciplinaria (amonestación, descalificación o expulsión de un jugador) sin que se haya cometido una falta; este se reanudara con un lanzamiento lateral a favor del equipo contrario. Si fuesen dos o más jugadores rivales; se reiniciará con un balón al piso.

EL PORTERO DISPONDRA DE UN TIEMPO PRUDENCIAL PARA UBICAR LA BARRERA, SI SE EXCEDIERA DE ESTE TIEMPO SE TOMARÁ LA MEDIDA DISCIPLINARIA QUE CORRESPONDA.

 

REGLA No.10

FALTAS ACUMULABLES

NO SE PERMITIRÁ LA SUSTITUCION DEL PORTERO SALVO LESION GRAVE Y CONFIRMADA.

El anotador avisara a los jueces cuando el equipo cometa la quinta falta, y/o la cuarta individual.

 

REGLA No. 11

PENALIZACION MAXIMA

DEFINICION MEDIANTE TIRO PENAL:

SE EJECUTARÁN SERIES DE TRES TIROS PENAL POR EQUIPO DE LOS JUGADORES QUE TERMINEN JUGANDO SE ESCOGERÁN TRES DE CAMPO.

DE PERSISTIR EL EMPATE SE SEGUIRÁ EJECUTANDO UN TIRO POR EQUIPO Y POR LOS MISMOS JUGADORES Y EN EL MISMO ORDEN HASTA QUE UNO DE ELLOS FALLE. 

EN CASO DE LESION GRAVE O EXPULSION DE UNO DE LOS JUGADORES PARTICIPANTES PODRA SER REEMPLAZADO POR EL CUARTO JUGADOR QUE TERMINO JUGANDO (OPCIONAL).

EN CASO DE QUE SE CONCEDA PRORROGA PARA EJECUTAR UN TIRO DE CASTIGO O TIRO PENAL; NO HABRA POSIBLIDAD DE REMATE Y EL PARTIDO FINALIZARA CUANDO TERMINE EN SU TOTALIDAD LA TRAYECTORIA DEL BALON.

 

REGLA No.13

LANZAMIENTOS

LATERAL:

  • SI el lanzador introduce el balón en su propia portería, se reanudará con lanzamiento de esquina; si lo hace en la portería contraria, con saque de meta.
  • La demora de más de cinco (5) segundos en un lanzamiento de esquina se reanuda con SAQUE DE META.

 

REGLA No.14

ARBITRO LÍDER Y ARBITRO AUXILIAR

ESTA REGLA NO SUFRE NINGUNA MODIFICACIÓN. SE MANTIENE LA MECÁNICA ARBITRAL EN LO REFERENTE EN QUE NO SE CAMBIARA DE LADO EN NINGUNA SITUACIÓN DE JUEGO.

 


Versión traducida

REVISION, UNIFICATION AND CLARIFICATION

 

RULE No. 1

PITCH

 DEMARCATION.

  • Lines of 30 cm, perpendicular to the goal line, will be marked compulsorily, in the exact place where the goal posts are located, and always towards the outside.
  • Segments of the goal line between the goal posts shall be named GOAL LINES.
  • SECOND PENALTY MARK, NO DOUBLE PENALTY
  • SUBSTITUTION ZONE: it shall measure four (4) meters from the free zone.
  • SAFETY:
  • Perimeter zone that is free from obstacles: a minimum of one (1) meter through touchlines, two (2) meters from final lines, and five (5) meters high in areas with roof.
  • Gates that open towards the outside, without locks nor hindrances; emergency exit signs, paramedic personnel, stretchers and ambulance service, places adequate for media.

 

RULE No. 2

THE BALL

 

16 YEARS AND ABOVE: MALE AND FEMALE.

CIRCUMFERENCE: 60-62 cm.

WEIGHT: 430-450 grams.

CALIBRATION: 9 pounds.

AERODYNAMIC CONDITION: thrown from heights of 2 meters, the first bounce shall not exceed 30 centimeters; and the second bounce, 10 centimeters.

13 TO 16 YEARS: MALE AND FEMALE.

CIRCUMFERENCE: 60-62 cm.

WEIGHT: 400-430 grams.

AERODYNAMIC CONDITION: thrown from heights of 2 meters, the first bounce shall not exceed 30 centimeters and the second bounce, 10 centimeters.

YOUNGER THAN 12 YEARS

CIRCUMFERENCE: 53-55 cm.

WEIGHT: 320-350 grams.

AERODYNAMIC CONDITION: thrown from heights of 2 meters, the first bounce shall not exceed 30 centimeters and the second bounce, 10 centimeters.

 

RULE No. 3

NUMBER OF PLAYERS

MAXIMUM: twelve (12) players

MINIMUM: seven (7) players present and in condition to play.

The game may not start unless teams present five (5) starting players and two (2) substitutes.

The game may continue with at least four players.

COACHING STAFF: coach, assistant coach, physical trainer, medic and physical therapist. The delegate MAY NOT REMAIN IN THE BENCH.

GOALKEEPER: THEY CAN DO FREE KICKS IN THEIR HALF OF THE PITCH.

 

RULE No. 4

UNIFORMS OF PARTICIPANTS 

3- Thermal shirts may be worn under the team’s shirt; they shall be of the main color of it and it is not mandatory that all players wear it. If more than one player wears it, they shall have the same color.

  • NUMBERING: It is mandatory to use the number in the front of the shirt and the shorts.

PRESENTATION: Players may use the shirts over the shorts from the start of the game.

If a player bleeds, he or she must be immediately assisted. If he or she returns to the game, it shall be checked if there are no blood stains.

THE USE OF SPORT SHOES OF A DIFFERENT COLOR WILL BE PERMITTED, PROVIDED THAT THEY ARE FROM THE SAME MODEL.

THE GOALKEEPER MAY USE LONG SHORTS OVER THE SHORT AND SOCKS, BUT IT MAY NOT HAVE POCKETS OR ZIPPERS.

 

RULE No. 5

SUBSTITUTION OF PLAYERS

There shall not be position changes or substitution of the goalkeeper in the event of a penalty kick or SECOND PENALTY KICK, unless serious injury confirmed by the referee and proven by the medic.

If the substituted player is the captain, the substitute shall enter with a different armband.

 

RULE No. 6

DURATION OF THE MATCH

The coach delaying the start of the game, extending the resting period between game halves for more than ten (10) minutes or delaying for more than the time allotted for instructions to players of one (1) minute shall be cautioned. (YELLOW CARD)

 

RULE No. 7

STARTING AND RESTARTING THE GAME

  • If the referee places the ball to the ground, this must occur in the nearest place to where it was when the game was suspended.
  • If one of the players states his or her intention of giving the ball and does not do so; the procedure is repeated and the infringer is cautioned as it is an anti-sporting behavior.
  • If all restarts, the time shall run when the referee authorizes with the sound of the whistle, unless a second penalty kick or penalty kick, in which case it shall occur when there is a double play (Bounce in the goalkeeper or one of the goalposts).

The initial kick-off shall occur with a pass to a teammate; this action must be completed within the central circle.

 

RULE No. 8

THE GOAL

The goal that is scored in an attack or defense is not valid when the ball is thrown with the hands from a corner or goal line, even if it was touched by the rival goalkeeper or the goalkeeper of the team that kicked it FROM WITHIN HIS OR HER AREA.

IF THE BALL IS TOUCHED BY THE GOALKEEPER OUTSIDE OF ITS GOAL AREA, THE GOAL IS DEEMED VALID.

If, during the celebration of a goal, a player removes his or her shirt, he or she must be cautioned immediately.

 

Rule No. 9

INFRINGEMENTS

9.- Touching, diverting, holding or driving the ball with the hand or arm INTENTIONALLY, including the goalkeeper, outside of his or her area.

CLARIFICATION: Any intentional touch with the hands is sanctioned with a free kick and a yellow card. If the touching with the hand is NOT intentional, but there is advantage from it, it is sanctioned with a free kick but THERE IS NO YELLOW CARD.

If the touch with the hand is not intentional and there is no advantage, IT IS NOT SANCTIONED.

  • There is an aggression when a player or member of the coaching staff throws an object impacting or not impacting the rival or the ball (see circumstances of the game).

TECHNICAL FOULS:

  1. THE GOALKEEPER WHO HOLDS THE BALL WITHIN OR OUTSIDE OF HIS OR HER AREA SHALL HAVE FIVE (5) SECONDS TO THROW IT.

THE GOALKEEPER MAY NOT RECEIVE THE BALL TWICE CONSECUTIVELY WHEN IT COMES FROM A TEAMMATE (INTENTIONALLY, NOT DUE TO A BOUNCE OR CLEARANCE). This prohibition stops when the ball is touched by a rival player or is outside of the game and not due to the fact that the ball goes to the rival’s half of the pitch.

SELF-CLEARANCE:

If the goalkeeper controls the ball with the head, chest or abdomen, he or she can use the hands; if the ball has not fallen to the floor, if he or she waives this possibility and leaves the ball to fall to the ground, he or she must play with the feet.

Being repetitive with the infringement of the rules, being with personal or technical fouls, is a cause for caution and a yellow card shall be exhibited, as dictated by these Rules.

  

RULE No. 9

DISCIPLINARY SANCTIONS

Fouls shall be sanctioned with caution.

A PLAYER SHALL BE SANCTIONED AND A YELLOW CARD WILL BE EXHIBITED IF ANY OF THE FOLLOWING FOULS IS COMMITTED: A) PERSISTENTLY INFRINGING THE RULES OF THE GAME.

REGULATORY PROVISIONS.

  1. When any member of the bench, the coaching staff or the public prevents a goal, referees must determine a penalty free kick and the send-off of the captain and the infringer.

DECISIONS:

A.- If the game is interrupted due to a disciplinary sanction (caution, disqualification or send-off of a player) without a foul; it shall restart with a throw-in from the touchlines in favor of the rival team. If there were two or more rival players; it shall restart with a ball to the floor.

THE GOALKEEPER SHALL HAVE A PRUDENT TIME TO PLACE THE BARRIER, IF THIS TIME IS EXCEEDED, THERE SHALL BE A DISCIPLINARY MEASURE.

 

RULE No.10

CUMULATIVE FOULS

THERE SHALL BE NO SUBSTITUTION OF A GOALKEEPER UNLESS SERIOUS AND CONFIRMED INJURY.

The scorekeeper shall notify judges when the team makes its fifth foul and/or individual fourth.

 

RULE No. 11

MAXIMUM PENALTY

PENALTY SHOOTOUT:

THREE PENALTIES SHALL BE KICKED PER TEAM.

THREE FIELD PLAYERS WILL BE CHOSEN AMONG THOSE STILL PLAYING.

IF THE TIE PERSISTS, THERE SHALL BE ONE PENALTY KICK PER TEAM BY THE SAME PLAYERS AND IN THE SAME ORDER UNTIL ONE OF THEM FAILS.

IF THERE IS A SERIOUS INJURY OR EXPULSION OF ONE OF THE PARTICIPANT PLAYERS, HE OR SHE MAY BE REPLACED BY A FOURTH PLAYER STILL PLAYING (OPTIONAL).

IF THERE IS AN EXTENSION TO KICK A SECOND PENALTY KICK OR PENALTY KICK, THERE SHALL BE NO CHANCE OF A FURTHER KICK AND THE GAME SHALL END WHEN THE BALL ENDS ITS TRAJECTORY.

 

RULE No.13

THROW-IN

THROW-IN AT THE TOUCHLINE:

  • If the thrower introduces the ball in his or her own goal, it shall restart with a corner throw-in; if done to the rival goal, with a goal clearance.
  • The delay of more than five (5) seconds in a corner throw-in shall be restarted with a GOAL CLEARANCE.

RULE No.14

LEADING REFEREE AND ASSISTANT REFEREES

THIS RULE IS NOT MODIFIED. THE REFEREEING SYSTEM REMAINS AS IT WILL NOT BE CHANGED UNDER ANY CIRCUMSTANCE.

Deja una respuesta

Su dirección de correo electrónico no será publicada.